Obefogat gnäll på det nya ledsagningssystemet.

US har på Medlemsmötet antagit ett uttalande ang det nya ledsagningssystemet. Här är några tips och reflektioner:
1.Ledsagningssystemet har funnits i åtta månader.  - Är det lång tid det för att hinna få allt att fungera hundraprocentigt? Allt kan bli bättre.

2.Samarbeta med SRF i frågan. Detta berör nämligen inte bara unga med synnedsättning, utan hela gruppen, från pensionärer till 12-åringar. SRF jobbar dessutom redan aktivt med systemet och träffar de ansvariga. Mycket tack vare dessa möten, har nu mötestiden för en synskadad kortats från en halvtimme till en kvart innan tågets avgång vid mötespunkterna. Mycket bra tycker jag.

3.Man kan visst få hjälp till toaletten, pressbyrån eller bagageförvaring. Det är möjligt att det inte funkar överallt, men för mig har det funkat i alla fall, så det är inget som gäller generellt.
4.Det är ombordpersonalen på tågen som ska hjälpa en till rätt plats. Detta för att ledsagarna inte ska riskera att bli kvar ombord om de inte hittar någon tågmästare på perrongen som kan hålla tåget tills ledsagaren är ute. Har inte varit några problem för mig.
5.Jag anser att det är bättre att försöka få de olika ledsagningssystemen att synkas med varandra, alltså att Skånetrafiken kan få tillgång till min bokning på SJ och vise versa, samt att man inför ett nationellt nr där man bokar samtliga ledsagningar. Detta är nog betydligt lättare än att få enskilda företag att gå med i det nationella ledsagningssystemet.
Att Jernhusen och Riksfärdtjänsten AB även ska kunna ledsaga till och från bussar och mellan tåg och bussar anser jag däremot är en självklarhet att man ska få och det är väl även något som SRF jobbat för tror jag mig ha förstått.
Tycker ändå att 24-timmarsregeln är rätt bra. Ju mer framförhållning, desto bättre utförd ledsagning, det är min erfarenhet. SJ:s sista minutenbiljetter går ju ändå inte att få tag i om man inte bokar dem 24 timmar innan oftast och alla andra rabatterade biljetter måste man ju boka månader i förväg för att hitta...

Att ledsagare uteblir i den omfattning som man antyder i uttalandet, har jag aldrig upplevt. Jaghar provat ledsagningen både i Hässleholm, Linköping, Norrköping, Katrineholm och Göteborg, där man glömde bort mig en gång i vintras. Det hände betydligt oftare att jag inte fick någon ledsagning på nämnda stationer när SJ hade hand om ledsagningen och anlitade taxi t ex.

Så mycket av kritiken anser jag är lite obefogad, medan man på vissa andra punkter kan förbättra den.
Men jag tycker inte man ska vara rädd för samarbeten, även om uttalanden kan vara bra också så att det kommer från flera håll.
Tycker en van resenär som reser ungefär en gång i månaden och har råkat ut för både det ena och det andra under en stor del av mitt vuxna liv när jag varit på resande fot...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0